گروه بورس: در حالی که طی سال‌های اخیر مسئولان مختلف آمار متفاوتی از تعداد فعالان بازار سهام منتشر کرده‌اند یک مرجع رسمی در بازار سرمایه برای نخستین بارتعداد واقعی سهامداران فعال در بورس اوراق بهادار تهران را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زد.

به گزارش همشهری، علیرضا حاجی نوروزی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در یک نشست خبری با اشاره به برنامه‌های جدید بورس برای ارائه خدمات به سهامداران گفت: طبق برنامه‌های جدید، سرمایه‌گذاران می‌توانند سبد سهام خود را به وسیله نام کاربری و رمز عبور در سامانه اینترنتی بررسی و مشاهده کنند و ببینند برای فروش هر سهم باید به کدام کارگزار مراجعه کنند یا کارگزار ناظر ثبت شده آنها در سامانه‌‌ کدام کارگزار است.

حاجی نوروزی افزود: صدور کارت الکترونیک سهامداری منتفی شده است زیرا این سامانه قابلیت اجرا نداشت و مشکلاتی را برای سهامداران بورس ایجاد می‌کرد. به‌عنوان مثال باید دستگاه‌های کارتخوان نصب می‌شد اما سهامداران می‌توانند به جای آن از سامانه اینترنتی جدید استفاده کنند.

او از سهامداران بورس خواست برای اطلاع و تکمیل اطلاعات کدهای سهامداری به سامانه اینترنتی شرکت سپرده گذاری مراجعه کنند.

او به سهامدارانی که ۲ یا چند کد سهامداری دارند، هشدار داد و اظهار داشت: این دسته از سهامداران باید سریع‌تر سهام خود را به یک کد منتقل کنند چون آنها فقط تا قبل از استقرار سامانه جدید امکان فروش دارند اما پس از استقرار سامانه جدید دیگر رفع مشکل فقط با گذراندن مراحل اداری امکان پذیراست.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲.۲ میلیون کد سهامداری در سامانه‌های معاملات بورس وجود دارد اما با کسر موارد مشترک در نهایت می‌توان گفت ۱.۵ میلیون کد سهامداری واقعی داریم. تعداد کدهای اشخاص حقوقی نیز حدود ۷ هزار مورد است.

او در عین حال تاکید کرد: چون هنوز برخی سهامداران کد مشترک دارند و به‌دلیل پاکسازی نشدن سامانه معاملات نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد سهامداران ارائه کرد زیرا کدهای سهامداران فعلی با مقادیر بالایی دچار اشکال بوده و از این تعداد ۴۰۰ هزار کد باید اصلاح شود، درحالی که برخی کدها هیچگاه اصلاح شدنی نبوده و امکان حذف آنها از سامانه نیز وجود ندارد زیرا باید عملکرد گذشته آنها موجود باشد.

وی افزود: در سامانه جدید معاملات سهام کدهای سهامداری اشخاص حقیقی مشتمل بر شماره ملی آنها بوده و بالاجبار باید از یک کد استفاده شود.

وی با بیان اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه تنها مرجع اعلام تعداد سهامداران است، تعداد سهامداران فعال را یک و نیم میلیون نفر دانست و گفت: بعضا این ارقام از سوی مسئولان ۵ ‌یا ۱۰ ‌میلیون نفر اعلام می‌شود، در حالی که افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت هستند کد سهامداری ندارند. 

او اعلام کرد: نرم‌افزار جدید مبادلات سهام نیمه تیر مستقر می‌شود.حاجی نوروزی درباره خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی توضیح داد: با استفاده از سامانه توزیع سود این شرکت سهامداران درگیر دریافت سود از مکان‌ها و بانک‌های مختلف نمی‌شوند و نیازی به مراجعه حضوری ندارند، در حالی که اگر شرکت سپرده گذاری مرکزی این مبالغ را توزیع کند در کمتر از یک هفته سود سهامداران به حساب الکترونیک آنها در هر بانکی که سهامدار اعلام کرده واریز می‌شود و دیگر سود سهام سرمایه‌گذاران در شرکت‌ها رسوب نمی‌کند.

خدمات به سهامداران شرکت‌ها

علیرضا حاجی نوروزی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت:  در حال مذاکره با سرمایه‌گذاری بهمن، فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری بانک ملی و چند شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تدبیر برای ارائه خدمات به سهامداران هستیم.

۸ ‌شرکت که به تازگی پذیرفته شده‌اند در حال انجام مراحل اداری کارهستند. ضمن این‌که همه شرکت‌ها باید تا پایان سال ۸ خدمات سهامداری خود را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه دهند.

کد خبر 53340

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز